Pedoman Hati

Rasullullah s.a.w bersabda yg bermaksud:"sesungguhnya ALLAH s.w.t tidak memandang bentuk tubuhmu dan tidak pula memandang pada kedudukan mahupun harta kekayaanmu,tetapi Allah memandang pada hatimu.Barang siapa memiliki hati yg s0leh maka ALLAH menyukainya.Bani Adam yg paling ALLAH cintai ialah yg paling bertaqwa."(Riwayat al-Tabarani dan muslim)

Tuesday, February 28, 2012

Pangkat kita disisi Dia .


Bismillahirahmanirrahim . Dengan Nama Allah Yang Tidak Terpisah OlehNya Sifat Ar-Rahman Ar- Rahim .

Assalamualaikum . Apa khabar iman antum hari ini ?


 Alhamdulilah , segala puji bagi Allah yang telah membangkitkan pada hati – hati ini cahaya menuju kepadaNya .

Sudah beberapa hari juga ana tersadai di KL dek menghadiri Seminar Muslim 2012 : Apakah erti saya menganut agama Islam  anjuran SaifulIslam .com . Mungkin dalam post kali ini , ana belum bersedia menceritakan akan input – input yang telah dperolehi sepanjang seminar ini berlangsung  . Mungkin lepas ni lah kot .InsyaAllah .

 Cuma kali ni , ana nak kupas sedikit tentang ‘pangkat’ , dimana ana mendapat olahan tentang perkara ni sewaktu bertalaqqi dengan Al – Fadhil Tok Guru Haji Zulkifli Bin Haji Ismail , Mudir Pondok Baitul qurro’ Wal - Fuqaha , Payassum , Melaka akhir tahun lepas .

Definisi

Pangkat boleh diertikan sebagai darjat . simple :) . Contohnya seperti , pangkat dalam sesebuah organisasi / syarikat , pangkat dalam sesebuah susur galur hidup kemasyarakatan . Tetapi ana tidak berhasrat hendak mengupas istilah pangkat tersebut dalam contoh – contoh yang telah diberikan tadi .

Tetapi  , tentang perihal pangkat antara manusia dan pencipta langit dan bumi , Allah S.W.T .

Baiklah , mentaliti kita seakan sudah mentafsir akan sayangnya Allah S.W.T terhadap golongan – golongan yang sentiasa mengingatiNya sepenuh waktu , yang meratib asma’Nya setiap masa , yang mengemis doa padaNya pada kala susah dan senang  .

‘ Ohh , kiranya orang – orang yang warak , alim , kaki solat , ahli ibadah , ahli zikir , golongan ulama’ dan wali – wali sahajalah yang sentiasa disayangi  Allah ?’  ‘Pilih kasih jugak lah tuhan ni .’

Bukan . Ubahlah mentaliti tersebut .Sentiasa bersangka baik padaNya . Jikalau semua yang berfikirannya seperti itu , macam mana pula dengan golongan yang tidak termasuk dalam terma – terma mereka yang dekat padanya ?  Ana ?

 ‘Ehh , kalau camtu , Allah ni sayang tak kat ak ?’

Ok. Then , ana bagi 2 situasi .

Situasi

#1 . Parents antum sudah keluar meninggalkan rumah , adik – beradik yang lain sibuk dengan hal masing– masing  , tinggalah antum sorang -  sorang dalam bilik sambil online .
Layan Facebook  =boring , layan youtube = buffering lama sangat , baca buku = exam dah habis . Datanglah si Syaitan Al – Laknatullah menemani. Antum pun start la buka web yang memaparkan   gambar – gambar  wanita yang tidak menutup aurat , yang cam gini laa ,gitu la ..


Last – last , dah ter- advance , terbuka lah pula web yang meningkatkan syahwat &memberahikan . Baik punyaa layan , dan – dan lah pulak battery nak habis , berkelip – kelip icon bersimbol bateri , suddenly parents antum pulak dah sampai rumah , habis gelabah hati antum na tekan [ctrl + H] delete history .

#2 . Antum keluar date dengan teman wanita antum dekat Pavillion , tengok wayang la , makan KFC la , kongsi Straw air yang sama laa , main belai – belai rambut , takpun main cubit – cubit pipi    ||||| jangan bayang||||| baik punyaa layan , then datang la pulak couple arab yang zauj(suami) berkopiah putih , zaujah (isteri) berpurdah hitam labuh duduk dekat meja tidak jauh dari tempat duduk antum dan ‘rakan’ antum . Time nak balik , terjumpalah pulak dengan kawan sekolah antum yang islamik sikit , memang pedas sikit telinga menahan teguran . Potong stim tul .


Ok . both situasi yang telah ana bagi contoh tadi sebenarnya selalu berlaku sebenarnya dalam kalangan remaja sendiri . Ana tak cakap yang ana pernah experience benda – benda macam tu .cehh.HAHa.

Dalam situasi #1 , perkara – perkara ‘pelik’ yang terjadi =

 1. Bateri habis
                                                                                                    
 2. Didatangkan perasaan gementar dan takut
                                                                                                    
 3. Parents pulang


Dalam situasi #2, perkara – perkara ‘pelik’ yang terjadi =

  1. Kedatangan couple berpurdah
                                                                                                    
 2. Teguran dari sahabat satu sekolah


Setiap perkara yang hamba- hambaNya lakukan tidak pernah akan terlepas dari pengetahuan Allah . Allah mengetahui dengan tidak ada perantaraan akan tiap – tiap suatu yang terang dan tersembunyi sama ada di langit atau di bumi , sama ada kecil atau besar , sehingga Allah Taala mengetahui bilangan pasir yang tidak terkira oleh manusia , berapa banyak titik hujan yang turun , berapa banyak daun – daun yang gugur mencium tanah , berapa banyak debu – debu halus yang berterbangan .

Tidak pernah akan terlindung dalam pengetahuan Allah akan sesuatu kerana pengetahuanNya meliputi segala – segalaNya .

Firman Allah S.W.T .
ALLAH SWT yang mengetahui akan perkara-perkara yang ghaib-ghaib dan perkara yang tiada ghaib (yang nyata).
  (AZ Zumar: 46)
Tuhan yang amat mengetahui segala perkara yang ghaib, tidak terlindung daripada ilmu-Nya sekecil-kecil barang yang sebesar zarah pun yang ada di langit dan demikian juga tidak terlindung segala perkara yang ada di bumi dan tidak ada yang lebih kecil dari zarah itu dan tidak ada yang lebih besar daripadanya melainkan ada nyata tersebut di dalam kitab (iaitu Luh Mahfuz).
  (Saba': 3)
Salah satu dari sifat 20 Allah adalah Iradah yang membawa maksud berkehendak . Tidak terjadi sesuatu melainkan dengan kehendakNya , apa yang dikehendaki mesti terjadi , dan yang tiada dikehendaki tidak akan terjadi . Allah lah yang mengatur segala perjalanan dunia dan perjalanan isi dunia .

Perkara – perkara yang ‘pelik’ yang terjadi dalam situasi #1 & #2  tersebut merupakan iradahNya , dengan alasan menyelamatkan hamba – hambaNya dari terus sesat dalam lamunan si laknatullah .
 Allah tidak dipaksa atau terpaksa membuat suatu melainkan dengan kehendaknya dan tidak ada suatu kuasa yang dapat menghalang kehendak Allah seiring FirmannYa
Sesungguhnya urusan pentadbiran-Nya, apabila DIA mengkehendaki berlaku sesuatu, cukup hanyalah dengan DIA berkata kepadanya, "KUN", maka terjadilah ia. 
 [Yasin: 82]
Apabila sampai masanya DIA (ALLAH) melaksanakan sesuatu ketetapan, maka sesungguhnya DIA akan berkata kepadanya, "KUN" maka terjadilah ia. 

[Ali Imran: 47]



Diaturkan laptop untuk kehabisan bateri , dihantarkan golongan couple Islamik dalam both situasi yang tadi semata – semata agar kita berfikir bahawa terdapat signal – signal yang menunjukkan  Allah masih memberi bimbingan walaupun kita sebagai hamba-hambaNya sedang at the brink of melayani hawa nafsu sendiri . Seolah – seolah kita dipanggil / diberi nasihat oleh ibu – bapa kita , ‘ Sobri , jangan buat camtu ,nanti memudaratkan diri Sobri sendiri ’ . Tidakkah kalian berfikir ?

‘Ohh , kirenya Allah masih sayang kat saya lah bang ?’
‘Yep . ’
‘Patutlah setiap masa online ade je perkara ‘pelik’ cam tu appear ’
‘errp..’

Kita diberikan pilihan

Manusia tidak dapat lari dari membuat pilihan , even nak lari pun masih perlukan pilihan itu dibuat ‘ lari ke mana  , lari dengan siapa , lari pakai apa ?’ Sejak dari bangun tidur , kita sentiasa perlu membuat pilihan walaupun di dalam aktiviti harian yang kecil seperti pemilihan pakaian yang hendak dipakai pada hari tersebut . Allah masih mempamerkan kasihNya kepada kita dengan mencampakan peringatan buat kita dan kita diberikan PILIHAN untuk bersungguh – sungguh menyahut seruan tersebut ataupun terus leka dengan buaian cinta si laknatullah . Firman (as – shams)


Bahwasanya pendorong yang muncul dalam hati manusia untuk mereka menghadap Allah , ianya datang sama ada ia berbentuk ‘al – targib’ – perangsang /mengajak .
Dia mendengar sesuatu yang menjadikannya ingin dekat kepada Allah, ataupun ianya datang dengan bentuk ‘al – tarhib’ – ancaman. Sesuatu yang menakutkannya untuk terus berada dalam keadaan yang jelek , ataupun dalam bentuk ‘al – taswiq ‘ – merindukan.
Dia merasakan Sesuatu yang menjadikan dirinya memerlukan dekat kepada Allah ataupun ia boleh jadi dengan sebab terkesan dengan orang lain yang berada di sekelilingnya ataupun ia boleh jadi tanpa sebab .
[Ulama’]

Wahai hati , sedarlah sebelum segalanya terlambat . Allah sentiasa menyayangi kita walau apa jua pangkat kita kepadaNya , walau apa jua dosa yang pernah kita lakukan  , walau apa jua amalan kebaikan yang kita rasa seakan – seakan hypocrite .

“Wahai anak adam ! Andainya engkau datang mengadapKu dengan dosa – dosa sepenuh isi bumi , kemudian engkau menghadapKu tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu , nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi ”

[Hadis]

Dan dialah tuhan yang menerima taubat dari hamba – hambaNya (yang bertaubat) serta memaafkan kejahatan -  kejahatan(yang mereka lakukan); dan ia mengetahui akan apa yang kamu semua kerjakan .

[As :shuraa :25]


Betapa  Allah sangat menyayangi hambaNya . Diciptakan manusia dengan sebaik – sebaik ciptaan . Allah mengurniakan akal fikiran yang tidak ada pada makhluk lain agar hambaNya boleh berfikir . Kalau hendak dihitung satu persatu rezeki dan nikmat Allah pasti tidak akan habis dihitung semuanya .

 Sesungguhnya kasih sayang Allah terhadap hambaNya adalah kasih sayang yang tiada tolok bandingnya , melebihi sayangnya seorang ibu kepada anaknya .


Dengan ini , Tanya diri kita …
Sejauh manakah kasih kita kepadaNya ?

                                   

                                       ------------------------------------------------------------

Peace Be Upon You :)

Muhammad Hakeem
Sri Kembangan
28/2/2012
0859 P.M

“Tiada alasan untuk tidak berdakwah melainkan Islam ”

4 comments:

  1. Wah~~ berpuitis ayat ko. Great info. Arigatou.

    ReplyDelete
  2. tu die...ilmu dr baitul qurro x disia2 kan]

    ReplyDelete
  3. Salam ziarah. Jemput la follow dan jalan2 ke blog saya juga http://haziyatulnajihah.blogspot.com/

    ReplyDelete